پنل اس ام اس ، پنل اس ام اس رایگان

پنل اس ام اس و ارسال تبلیغات پیامکی در سایت پیام رسون

انجام موفق آخرین تست‌های "ماهواره پیام"و طراحی "ماهواره‌های ۲۶ کاربردی پارس"


انجام موفق آخرین تست‌های "ماهواره پیام"و طراحی "ماهواره‌های ۲۶ کاربردی پارس"

سرپرست معاونت کاربرد و خدمات فضایی ایران با اشاره به انجام موفق آخرین تست‌های "ماهواره پیام"

علی صادقی نایینی با اشاره به اینکه فناوری فضایی در چهار بخش ماهواره‌های مخابراتی، ناوبری، سنجش از دور و نجوم و اکتشافات فضایی شناخته می‌شود، گفت: نجوم و اکتشافات فضایی از قدیمی‌ترین بخش حوزه فضایی است که دانشمندان ایرانی براساس حرکت ستارگان از 3 هزار و 200 سال قبل توانسته بودند به تقویم شمسی دست پیدا کنند.

سرپرست معاونت توسعه کاربرد و خدمات فضایی ایران با اشاره به اینکه ماهواره‌های مخابراتی وظیفه انتقال داده و ارسال و پخش تلویزیونی را به‌عهده دارند، افزود: هم‌اکنون در حدود 15 هزار ترمینال ماهواره‌ای VSAT (برای انتقال داده از طریق ماهواره) در کشور وجود دارد که کاربران عمده این شبکه، بانک‌ها (شبکه شتاب)، شبکه سوخت و شبکه ارتباطات روستایی است.

وی بخش مهمی از ارتباطات ماهواره‌ای در کشور را مربوط به روستاها عنوان کرد و گفت: در برخی از روستاهای کشور که در مناطق دوردست هستند و آنتن‌های تلفن همراه امکان سرویس‌دهی ندارند، از شبکه ارتباطات ماهواره‌ای استفاده می‌شود که تقریباً هزار و 500 روستا (با جمعیت حداقل 10 خانوار در هر روستا) را شامل می‌شود.

شبکه سوخت نیازمند ارتباطات ماهواره‌ای

او شبکه سوخت (پمپ‌بنزین‌های کشور) را از دیگر کاربران مهم ارتباطات ماهواره‌ای در کشور عنوان کرد و افزود: ارتباطات سکوهای نفتی داخل خلیج‌ فارس و ایستگاه‌های لرزه‌نگاری به‌وسیله ارتباطات ماهواره‌ای تأمین می‌شود و به همین منظور سازمان فضایی ایران از سال 90، با در اختیار قرار گرفتن ماهواره مخابراتی"ایران‌ست21" تلاش کرد تا بخشی از نیازهای مهم کشور در حوزه مخابرات ماهواره‌ای را تأمین کند و در حال حاضر از طریق این ماهواره بیش از 30 درصد ارتباطات ماهواره‌ای کشور پوشش داده می‌شود.

سرپرست معاونت توسعه کاربرد و خدمات فضایی سازمان فضایی درباره ماهواره‌های سنجشی و کاربردهای آن نیز با اشاره به اینکه این ماهواره‌ها وظیفه تصویربرداری از سطح زمین را به‌عهده دارند، ابراز کرد: در آذر ماه سال 95 مرکز پایش ماهواره‌ای در مرکز فضایی ماهدشت راه‌اندازی شد و با ایجاد این مرکز به‌صورت مستمر داده‌ها و اطلاعات دریافتی مورد تحلیل و بررسی قرار می‌گیرد و این داده‌ها به سازمان‌ها و نهادهای مربوطه ارائه می‌شود.

وی سازمان مدیریت بحران کشور را یکی از سازمان‌هایی عنوان کرد که محصولات ارزش افزوده تولیدی توسط سازمان فضایی ایران در اختیار آنان قرار می‌گیرد و افزود: سازمان مدیریت بحران نیز این اطلاعات را به مراکز استانی در کل کشور ارسال می‌کند و با توجه به اینکه ایران از نظر ریسک بلایای طبیعی در رتبه یازدهم در دنیا قرار دارد، اطلاعات ارائه‌شده در این حوزه بسیار اهمیت دارد.

بیشتر گرد‌وغبار امسال مربوط به جنوب شرقی کشور

صادقی نایینی راجع به پایش پدیده خشکسالی و گرد و غبار به‌عنوان یکی دیگر از اقدامات انجام‌شده در مرکز ماهدشت گفت: این پدیده‌ها به‌صورت روزانه پایش می‌شوند و از مجموع داده‌های تحلیل‌شده در سال 96، بیش از 50 مورد وقوع گرد و غبار در کشور داشتیم و این آمار تا 15 دی ماه سال جاری نیز به بیش از 30 مورد رسیده است که در سال جاری بیشتر این گرد و غبار مربوط به جنوب شرقی کشور بوده است.

دانش طراحی و ساخت ماهواره‌های سنجشی بومی شد

وی درباره ساخت ماهواره‌های سنجش از دور نیز گفت: زنجیره فرآیند ساخت ماهواره سنجشی شامل، طراحی، ساخت، پرتاب، کنترل و دریافت تصاویر ماهواره‌ای و در نهایت پردازش و توسعه کاربرد آن به‌صورت کاملاً بومی در کشور انجام می‌شود و اهمیت این موضوع زمانی است که بدانیم هیچ کشوری در این حوزه به ما کمک نکرده و این دانش کاملاً بومی است.

سرپرست معاونت توسعه کاربرد و خدمات فضایی ایران درباره ساخت ماهواره دوستی دانشگاه شریف و پیام امیرکبیر و ظفر دانشگاه علم و صنعت گفت: دوربین‌های اپتیک ماهواره دوستی شریف بسیار قوی و با وضوح بالا است که قدرت تشخیص مکانی حدود 20 متر را دارد.

وی اضافه کرد: با ساخت این ماهواره‌ها در دانشگاه‌ها زیرساخت خوبی در این حوزه در این مراکز ایجاد شده و ظرفیت آزمایشگاهی خوبی برای تربیت نیروی توانمند در این حوزه شکل گرفته است.

تست موفقیت‌آمیز ماهواره پیام برای سومین بار

صادقی نایینی در خصوص انجام تست ماهواره پیام امیرکبیر و ایستگاه‌های زمینی آن در چند روز گذشته گفت: این ماهواره برای سومین مرحله تست‌های خود به پژوهشگاه فضایی منتقل و تست‌های سیستمی این ماهواره در چندین نوبت انجام شد و تاکنون نیز مشکلی ایجاد نشده است و تا چند روز آینده این مرحله از تست ماهواره نیز به اتمام می‌رسد، البته آزمایش ماهواره‌ها در چندین نوبت تکرار می‌شود.

وی از قرار گرفتن ماهواره‌های بومی سنجشی کنار ماهواره‌های غیربومی به‌عنوان ظرفیت جدید یاد کرد و افزود: با این کار امکان توسعه و بهبود سامانه‌های خود را به‌دست می‌آوریم؛ به‌طور مثال ما درباره آتش‌سوزی هورالعظیم اطلاعات را هر پنج روز یک بار از طریق ماهواره‌های ناسا و آژانس فضایی اروپا دریافت و تحلیل می‌کردیم، در صورتی که با در مدار قرار گرفتن ماهواره‌های بومی مانند پیام و ظفر شاهد بهبود نتایج حاصل از سامانه‌های کاربردی خواهیم بود؛ مانند کاهش بازه زمانی در موضوعات مرتبط با پایش بلایای طبیعی در کشور.

سرپرست معاونت کاربرد و خدمات فضایی درباره برنامه‌های آینده سازمان فضایی ایران در حوزه ماهواره‌های سنجشی نیز عنوان کرد: در این بخش، نسلی از ماهواره‌ها با عنوان ماهواره‌های سنجش از دور پارس طراحی شده است که کنار ایستگاه‌های زمینی و مراکز پردازش و نیز سامانه‌های کاربردی تشکیل زیست‌بوم «پارس» را می‌دهند و در این زیست‌بوم بالغ بر 26 سامانه کاربردی از پایش حوادث غیر‌مترقبه تا حوزه کشاورزی و منابع طبیعی دیده شده است.

پیشرفت مناسب ماهواره سها در پژوهشگاه فضایی

وی با بیان اینکه در گا‌م‌های توسعه‌ای سازمان فضایی ورود بخش خصوصی از اولویت‌های سازمان فضایی است، ابراز کرد: در زیست‌بوم پارس، ساخت ماهواره‌های پارس 1 تا 5 تا افق 1404 برنامه‌ریزی شده است که ماهواره پارس1 یا «سها» در پژوهشگاه فضایی پیشرفت مناسبی داشته و در حال ورود به پروژه پارس2 هستیم.

صادقی نایینی با اشاره به ساخت ماهواره مخابراتی به‌عنوان بخش دیگر از برنامه‌های سازمان فضایی ایران افزود: ساخت ماهواره‌های ناهید 1 و 2 به‌عنوان گام‌هایی برای رسیدن به ماهواره «ایران‌ست1» طراحی شده است که پیشرفت خوبی نیز در این حوزه داشته‌ایم.

وی تدوین پروانه اپراتوری ماهواره مخابراتی و مجوز اپراتوری ماهواره‌های سنجش از دور را از دیگر فعالیت‌های سال جاری در سازمان فضایی ایران به‌منظور ایجاد ظرفیت قانونی ورود بخش خصوصی به اپراتوری ماهواره اعلام کرد.


[ بازدید : 130 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]

[ دوشنبه 17 دی 1397 ] [ 19:07 ] [ smsreson ]

[ ]

نام :
ایمیل :
آدرس وب سایت :
متن :
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) =D> :S
کد امنیتی : ریست تصویر
ساخت وبلاگ تالار نمای چوبی چوب نما مشاور گروپ لیزر فوتونا بلیط هواپیما تهران بندرعباس اسپیس تجهیزات عقد و عروسی تعمیر کاتالیزور تعمیرات تخصصی آیفون درمان قطعی خروپف اسپیس فریم اجاره اسپیس گلچین کلاه کاسکت تجهیزات نمازخانه مجله مثبت زندگی سبد پلاستیکی خرید وسایل شهربازی تولید کننده دیگ بخار تجهیزات آشپزخانه صنعتی پارچه برزنت مجله زندگی بهتر تعمیر ماشین شارژی نوار خطر خرید نایلون حبابدار نایلون حبابدار خرید استند فلزی خرید نظم دهنده لباس خرید بک لینک خرید آنتی ویروس
بستن تبلیغات [X]